Instagram on täynnä toinen toistaan suositumpia eläintilejä. Kenties Suomen tunnetuin karvainen Instagram-tähti on reilun vuoden ikäinen ranskanbulldoggi Hemmo.
– Hemmon Instagram-tili perustettiin viime keväänä jo ennen kuin Hemmo tuli meille. Ideana oli se, ettei tarvitsisi kiusata omia Facebook-kavereita liioilla koirakuvilla, kertovat Hemmon omistajat Meri-Tuuli Helin ja Olli Laaksonen.
Kolmekymppisen helsinkiläispariskunnan ajatuksena oli, että Instagramissa Hemmoa pystyisivät seuraamaan kaikki halukkaat. Ja halukkaitahan riittää: Hemmolla on lähes 9000 seuraajaa ja kuvat saavat poikkeuksetta satoja tykkäyksiä. Hemmon omistajat myöntävät yllättyneensä karvakorvansa kuvien saamasta suosiosta.
Hemmo on luonteeltaan sosiaalinen ja itsevarma. Se osaa joitakin temppuja, mutta on toisinaan varsinainen jääräpää. Hemmon suosikkipuuhia ovat auringon ottaminen, sohvalla makoilu ja koirapuistossa temmeltäminen. Useimpien lajitovereidensa tavoin myös Hemmon suurin intohimo on ruoka eikä se koskaan kieltäydy tarjotuista makupaloista.
– Idolinsa Hasselhoffin tavoin rantojen ja saariston turvallisuudesta huolehtiminen on toki myös lähellä Hemmon sydäntä. Käytännön pelastustaitojen kanssa tilanne on kuitenkin vähän niin ja näin, omistajat kertovat.
Hemmon Instagram-tiliä seuraavat tietävät ruttukuonon esikuvan olevan takavuosien Baywatch-tähti David Hasselhoff. Idolinsa tavoin myös Hemmo on aina valmiina pelastustehtäviin, mikä tulee usein esiin myös Instagram-tilin englanninkielisissä kuvateksteissä. Hasselhoff-tarina sai alkunsa koiran pelastusliiveistä, jotka toivat omistajien mieleen rantavahdin punaiset uimashortsit.
Hemmon omistajat uskovat suosion salaisuuden piilevän kuviin liittyvissä pienissä tarinoissa. Myös Hemmon kuvien päätyminen Instagramin suositumpien koiratilien jakamaksi on tuonut uusia seuraajia.
Instagram on vuonna 2010 perustettu sosiaalisen median palvelu, jonka avulla käyttäjät voivat jakaa kuviaan, seurata muita tilejä, tykätä ja kommentoida. Palvelua käyttää päivittäin yli 75 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa.
Viime aikoina myös mainostajat ovat löytäneet jatkuvasti kasvavan kanavan: Instagramin suosituimmat amerikkalaiskoirat tekevät jatkuvasti yhteistyötä esimerkiksi koiranruokavalmistajien ja muiden koiramaisten tahojen kanssa. Ilmiö on verrattavissa blogien yhteistyökampanjoihin. Myös Hemmolla on ollut pieniä yhteistyökuvioita, mutta suuremmat suunnitelmat ovat jääneet toteutumatta.
Instagramin suosituimmilla koirilla on lisäksi usein Twitter-tili, Facebook-sivu sekä verkkokauppa. Voimmeko pian ostaa myös Hemmo-tuotteita?
– Vielä tällaisia suunnitelmia ei ole ollut, mutta jos tulee joku hyvä idea, niin miksipä ei. Ehkä Hemmosta kasvaa vielä Stubbin tai Enbusken veroinen Twitter-vaikuttaja.
Helsinkiläispariskunnan ranskanbuldoggi elää suosiostaan huolimatta melko tavallista koiran elämää. Toisinaan joku tunnistaa Hemmon kadulla ja joskus kuvauksellinen koira pääsee poseeraamaan yhteiskuviin ihailijoidensa kanssa. Sosiaalinen Hemmo on omistajiensa mukaan aina innoissaan tuntemattomilta saamastaan huomiosta.
Hemmon Instagram-tilillä on yli 480 erilaista, laadukasta, hauskaa ja kaunista kuvaa ja videoa. Hemmoa on kuvattu lukuisissa eri paikoissa ja kaikista suunnista. Minkälaisia vinkkejä ihmiset Hemmon tilin takana antaisivat muille koiranomistajille, jotka haaveilevat karvakorvansa Instagram-tähteydestä?
– Kannattaa panostaa kuviin, mieluummin vähemmän hyviä kuin paljon huonoja. Hauskat tarinat toimivat aina. Tämä jos jokin on asia, jota ei myöskään kannata ottaa kovinkaan totisesti, Hemmon omistajat summaavat.
Kaikkein tärkeintä on kuitenkin koiran hyvinvointi. Vaikka Hemmo on tottunut poseeraaja, se saa aina kuvauksen jälkeen palkinnon.
Hemmon löydät Instagramista nimimerkillä @hemmothefrenchie.
Otsikkokuva: Hemmon Instagram