Koira-aiheinen näytelmä Sylvia saa ensi-iltansa 6. huhtikuuta. Kuono kävi seuraamassa näytelmän teaser-videon kuvauksia Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa.
Teatterin lavalla vipeltää koira selässään GoPro-kameravaljaat. 4-vuotias australianlabradoodle Bono kuvaa materiaalia Sylvia-näytelmän teaseria varten. Tarkoituksena on kuvata pätkä näytelmästä koiran näkökulmasta.
– Bono on mukana Sylvia-näytelmän markkinoinnissa, esimerkiksi ennakkokuvissa ja tässä teaserissa. Bono ei ole mukana itse näytöksissä, Bonon omistaja, Helsingin kaupunginteatterin vastaava tuottaja Marinella Jaskari kertoo.
Kari Rentolan ohjaama näytelmä kertoo Sylvia-koiran ja keski-ikäisen newyorkilaisen Gregin (Jari Pehkonen) kohtaamisesta. Greg löytää kadulle hylätyn Sylvian puistosta ja ihastuttuaan koiraan päättää viedä sen kotiin. Gregin vaimo Kate (Heidi Herala) ei ole Sylviasta yhtä innoissaan, ja tarinasta kehkeytyykin kutkuttavan komediallinen kolmiodraama.
Meneillään on kohtaus, jossa Greg on juuri tuonut Sylvian kotiin. Kun Sylviaa näyttelevä Elina Aalto konttaa lavalla ja käy makaamaan, Bono rientää iloisesti tervehtimään. Näyttelijät houkuttelevat kameralla varustetun Bonon luokseen lavasteisiin ja käsiin piilotetuilla kalkkunasiivuilla. Ei aikaakaan, kun herkut on popsittu parempiin suihin.
– Bono on käynyt nyt kahdesti, ja harjoituslavasteissa seurasimme, miten se liikkuu siellä. Bono myös näytti uskomattomia temppuja, joita osaa. Bono on aivan ihana ja tottelevainen koira, yhteistyö on sujunut hyvin, Aalto sanoo.
Bono on toiminut myös koiran mallina Aallolle. Yleensä ihmisrooleja näyttelevälle Aallolle koiran rooliin sisään pääseminen on ollut mielenkiintoinen haaste. Näytelmän Sylvia on naisen ja koiran hybridi, jossa on nähtävissä niin koiramaisia kuin inhimillisiäkin piirteitä.
– Olen hukuttanut itseni koiratietoon, katsonut lukuisia videoita ja lukenut kirjoja koirien käyttäytymisestä. Tässä roolissa täytyy mennä koko ajan täysillä ja korkealla energiatasolla, muuten ei toimi.
Koska Aallolla ei ole näytelmässä päällään koirapukua, hän on erityisesti pohtinut, miten ilmentäisi koiramaisia liikkeitä ja eleitä omalla kehollaan. Kun Sylvia heiluttaa häntää, Aalto vispaa joko jalkaansa tai kättään. Heristeleviä korvia puolestaan kuvastavat suuret saparot hiuksissa ja erilaiset pään liikkeet. Roolissa käytetään myös paljon muita koiramaisia eleitä, kuten leuan laskemista eri pinnoille, nuuhkuttamista sekä retuuttamista.
– On kiehtovaa, kuinka koiran tahdon suunta vaihtuu koko ajan: on uusia ääniä, ruokaa ja uloslähtemistä. Olen koettanut hyödyntää tätä Sylvian roolissa, Aalto sanoo.
Hän suosittelee näytelmää erityisesti koira- ja eläinrakkaille ihmisille, mutta myös kaikille, jotka nauttivat hyväntahtoisesta komediasta ja nauramisesta. Näytelmä käsittelee huumorin keinoin teemoja, kuten keski-iän kriisiä ja avioliiton ongelmia. Näytelmä on ollut suosittu eri puolilla maailmaa, ja se sai juuri uusintaensi-iltansa Broadwaylla.
– Sylvialta voi oppia pohjatonta rakkautta, uskollisuutta ja hyväntahtoisuutta. Koirat ylipäätään suhtautuvat kaikkeen lähtökohtaisesti positiivisesti. Jos jokainen ottaisi siitä oppia, maailma olisi parempi paikka, Aalto naurahtaa.
Sylvia saa ensi-iltansa 6.4. studio Pasilassa, ja näytökset jatkuvat keväällä 21.5 saakka ja jälleen syksyllä. Lisätietoa ja -sisältöä näytelmästä Helsingin kaupunginteatterin kotisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Aalto twiittaa Sylvia-näytelmän etenemisestä hashtageilla #sylvia ja #koiranelämää.
Seuraa myös ihastuttavan Bonon ja parin kuukauden ikäisen Freddie-pennun kuulumisia Instagramissa!
Katso Sylvia-näytelmän teaseri: