Kaikille koiraharrastajille rotuun tai karvanlaatuun katsomatta
Search
Close this search box.

Palvelu on valtti lemmikkikauppojen kilpailussa

Euroopan kolmanneksi suurimman lemmikkitarvikeketjun, Mustin ja Mirrin, menestyksen taustalla on sopivan sekopäinen henkilökunta, joka on kuin samaa suurta perhettä.

Kampin kauppakeskuksessa sijaitsevassa Musti ja Mirri -myymälässä on lokakuisena torstaipäivänä vain muutama asiakas. Hyllyjen välissä myyjä nostelee kissanhiekkasäkkejä paikoilleen. Minut ottaa vastaan myymäläpäällikkö Helen Liiv. Hän on pukeutunut mustaan huppariin, jonka alta pilkottaa vihreä, Mustin ja Mirrin tunnusvärein ja logoin koristeltu t-paita.

Liiv elää hektistä aikaa, sillä 26. marraskuuta Helsingin Stockmannin alakertaan avataan uusi Musti ja Mirri -myymälä ja sen yhteyteen Dogroom-trimmaussalonki – Helsingin keskustan ensimmäinen. Liiv siirtyy pian uuden liikkeen myymäläpäälliköksi, joten tällä hetkellä tekemistä riittää. Huhtikuusta 2014 Mustilla ja Mirrillä työskennelleelle myymäläpäällikölle kiire on kuitenkin tuttua: Kamppi on ketjun liikkeistä kaikkein suosituin, ja siellä vierailee vuosittain yli 100 000 ostavaa asiakasta.

Parempia tuotteita edullisemmin

Mustin ja Mirrin perusti vuonna 1988 tamperelainen koiraharrastaja Matti Varpula, joka osti Tampereen Laukontorilla sijaitsevan lemmikkitarvikeliikkeen ystävältään. Nykyään myymälöitä on Suomessa 109. Maaliskuussa 2015 ketju osti ruotsalaisen kilpailijansa Zoo Supportin ja kasvoi Euroopan kolmanneksi suurimmaksi lemmikkitarvikkeiden kauppiaaksi. Ruotsissa myymälöitä on tällä hetkellä 117. Jo ennen yrityskauppaa Musti ja Mirri oli Pohjoismaiden suurin lemmikkitarvikeketju.

Mustin ja Mirrin kokonaismyynti on reilut 200 miljoonaa euroa vuosittain ja ketju työllistää yhteensä noin 950 ihmistä. Toimitusjohtaja Mika Sutisen mukaan noin puolet Mustin ja Mirrin 226 myymälästä on ketjun omia, puolet franchising-yrityksiä.

Kuopiolainen Sutinen aloitti Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana vuonna 2010 toimittuaan ensin ketjun hallituksessa vuodesta 2003. Jo tuolloin Musti ja Mirri oli Suomen merkittävin lemmikkitarvikkeiden erikoisliike 92 myymälällään. Laajeneminen länsinaapuriin alkoi keväällä 2012, jolloin Musti ja Mirri osti ruotsalaisen Grizzly Zoo -lemmikkitarvikeketjun. Mustin ja Mirrin omistaa ruotsalainen EQT Mid Market -rahasto.

– Musti ja Mirri toimii erilaisella konseptilla verrattuna kilpailijoihinsa Suomessa tai Pohjoismaissa. Hankintamme on voimakkaasti vertikaalista, mikä tarkoittaa sitä, että ostamme tuotteet suoraan valmistajilta ilman välikäsiä. Näin pystymme tarjoamaan kuluttajille parempia tuotteita edullisemmin, Sutinen kertoo.

Ennen siirtymistään Mustin ja Mirrin toimitusjohtajaksi Sutinen työskenteli 13 vuotta kuopiolaisen Best Friend Groupin toimitusjohtajana. Best Friend Group on vuonna 1973 perustettu lemmikkitarvikkeiden valmistaja ja alansa markkinajohtaja Pohjoismaissa. Yrityksen tuotemerkkejä ovat muun muassa Hurtta, Racinel ja Best Friend.

– Oma työhistoriani juontaa hankintapuolelle vuodesta 1987 lähtien. Koska parhaat ruokien ja muiden lemmikkituotteiden valmistajat ympäri maailmaa ovat tuttuja jo pitkältä aikaväliltä, kilpailukykyisen hankinnan järjestäminen on ollut kohtuullisen helppoa. Suuri osa toimijoista vähittäiskaupan alalla toimii edelleen tukkuportaan kautta, mikä ei anna mahdollisuutta samanlaiseen hintakilpailuun kuin suorahankinta.

Suuri eläinrakas perhe

Toinen, kenties kaikkein keskeisin Mustin ja Mirrin menestystekijöistä ovat Sutisen mukaan työntekijät.

– Meillä on ollut onni kyetä löytämään aivan fantastista väkeä, ja se on kaiken A ja O. Ellei meillä olisi tällaisia ihmisiä töissä, kaikki, mitä teemme tuote- ja hankintapuolella olisi käytännössä turhaa. Uskallan väittää, että Mustin ja Mirrin porukka on monessa suhteessa täysin ainutlaatuinen, toimitusjohtaja Sutinen ylistää.

Aiemmin askartelutarvikeketju Tiimarissa työskennellyt myymäläpäällikkö Helen Liiv kuvaa Mustia ja Mirriä yhdeksi suureksi perheeksi, jossa on loistava tiimihenki.

– Mustin ja Mirrin työntekijöitä yhdistää rakkaus eläimiä kohtaan, ja suurin osa meistä onkin lemmikkiharrastajia. Kun palkkaan uusia ihmisiä, katson sitä, miten he tulevat toimeen sekä eläinten että ihmisten kanssa. Meillä on vahva me-henki ja olemme kaikki hyvällä tavalla hiukan sekopäitä, Liiv kertoo. Hän itse on pitkän linjan hevosharrastaja ja yhdeksänvuotiaan kääpiömäyräkoira Dinan omistaja.

Musti ja Mirri tarjoaa työntekijöilleen jatkuvasti mahdollisuuksia kouluttautua ja kehittyä. Sen lisäksi, että koulutuksia on tarjolla tuotteista ja esimerkiksi eläinten käyttäytymisestä, Mustissa ja Mirrissä työskentelyn ohella voi opiskella itselleen ammatin: päälliköillä on mahdollisuus suorittaa työnsä ohessa kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto ja myyjät voivat kouluttautua merkonomeiksi.

– Asenteen on oltava kunnossa, kaupallisen puolen voimme kyllä kouluttaa, summaa viisivuotiaan Lotta-kääpiösnautserin omistaja Sutinen.

Digitalisaatio ei kolhi lemmikkikauppaa

Kun Sutinen aloitti Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana vuonna 2010, ketjua alettiin heti uudistaa. Uusia liikkeitä on avattu ja vanhoja siirretty keskeisemmille paikoille. Myös digitalisaatio näkyy lemmikkitarvikekaupassa: Mustin ja Mirrin verkkokauppa avasi virtuaaliset ovensa vuonna 2011. Sutisen mukaan palveluiden siirtyminen verkkoon ei kuitenkaan uhkaa lemmikkikauppaa.

– Digitalisoituminen avaa uusia toimintamalleja ja antaa meille mahdollisuuksia palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Samaan aikaan kilpailu on toki muuttunut, mutta odotimme, että muutos olisi dramaattisempaa ja jopa yliarvioimme sen. Kansainvälisilläkin mittareilla lemmikkibisnes on yksi vähiten verkkokaupan kolhimista aloista. Vain noin viisi prosenttia Mustin ja Mirrin myynnistä tulee verkkokaupasta, Sutinen kertoo.

Kaupan alaa on viime vuosina ravistellut myös lama, joka ei sekään hetkauta Mustia ja Mirriä. Konsernin liikevaihto on kasvanut vuosittain 20–30 prosenttia ollen edellisellä tilikaudella, ennen yhdistymistä Zoo Supportin kanssa, reilut 78 miljoonaa euroa. Tilikaudelta kertyi voittoa yli 1,4 miljoonaa euroa.

Sutisen mukaan lemmikkibisneksen kasvu on ollut viimeisen 20 vuoden aikana tasaista ja positiivista. Vaikka hän arvelee lemmikkikaupan olevan vähittäiskaupan alalla niin sanotusti terveimmästä päästä, on koko toimialan kasvu ollut viime vuosina vain muutamia prosentteja.

– Musti ja Mirri on kyennyt kasvattamaan markkinaosuuttaan, mistä olemme joka päivä tyytyväisiä. Kun kuluttajien käytettävissä olevat summat ovat rajallisia ja ihmiset leikkaavat huonoina aikoina suurempia hankintoja, he haluavat kuitenkin jotain mielihyvää ja virkistystä. Kuluttajan kukkarossa lemmikkeihin käytettävät euromäärät ovat loppujen lopuksi pieniä, kymppejä tonnien ja satasten sijaan.

Entä tulevaisuudessa? Sutisen mukaan aiheesta on käyty johtoryhmän kesken palavereja aiemmin samalla viikolla, joten Mustin ja Mirrin tulevaisuudensuunnitelmat alkavat olla selvillä.

– Toiminnassamme on paljon osa-alueita, joilla olemme hyvässä vauhdissa mutta emme lähellekään valmiita. Teimme viimeisimmän yrityskaupan Ruotsissa maaliskuussa, ja sen integraatio on vielä osittain kesken. Lisäksi satsaukset ketjun digitalisoitumiskehitykseen ovat vaiheessa. Isoja, alkamassa olevia ponnistuksia ovat Norjan markkinat, jonne olemme seuraavaksi suuntaamassa, sekä palvelut, kuten eläinlääkäri- ja trimmausliiketoiminta, joihin panostamme lähivuosina huomattavasti.

Italianvinttikoira Marshall on Kampin Mustin ja Mirrin tuoreimpia vakioasiakkaita.
Italianvinttikoira Marshall on Kampin Mustin ja Mirrin tuoreimpia vakioasiakkaita.

Sieltä koirakin ostaisi

Keskipäivä Kampin myymälässä jatkuu rauhallisena. Kanadasta Suomeen muuttanut Milana Steel on tullut ostoksille 13-kuisen italianvinttikoiransa Marshallin kanssa. Ujo Marshall säikkyy kameraani ja yrittää pihistää omistajansa valitsemasta herkkupussista kuivatun lihapalan.

– Asumme lähellä, enkä oikeastaan edes tiedä muita lemmikkitarvikeliikkeitä. Miksi menisimme muualle, kun täältä saa kaiken tarpeellisen, Steel tiivistää ja siirtyy myyjän kanssa valitsemaan Marshallille sopivaa villapaitaa Helsingin koleaan lokakuuhun.

Myymäläpäällikkö Helen Liiv kertoo liikkeen olevan paitsi kaksi- myös nelijalkaisten asiakkaiden suosiossa: toisinaan myyjä saattaa huomata kauppakeskuksen toiselta laidalta Mustia ja Mirriä kohti vetävän koiran, joka on tottunut kaupan henkilökunnalta saamiinsa herkkupaloihin. Liivin mukaan yksi ketjun vahvuuksista on nimenomaan asiakaspalvelu – Mustissa ja Mirrissä palvellaan sekä lemmikit että omistajat.

– Koirien ja kissojen tarvikkeita myydään arviolta yhtä paljon. Tuoteryhmistä suosituin on lemmikkien ruoka. Koirat ovat luonnollisesti näkyvämpiä asiakkaita, koska ne tulevat usein omistajansa mukaan myymälään. Tiettyjä rotuja, kuten ranskanbulldoggeja ja erilaisia pitbull-tyyppisiä koiria näkyy paljon, Liiv kertoo.

– On kiva tulla töihin, kun saa työskennellä eläinten kanssa. Vaikka olisi huonompi päivä, ei harmita enää niin paljoa, kun joku tulee vähän nuolemaan naamaa. Peuhaan välillä lattialla koirien kanssa, ja joku saattaa ajatella, että tuo ei kyllä käy ihan täysillä kierroksilla. Mutta ei se mitään, nytkin on huppari kuolassa. Kun menen kotiin kuolaisissa vaatteissa, oma koirani kyllä katsoo tuomitsevasti, että taas olet käynyt vieraissa.

Liity Kuonon
Koiraperheeseen 🐶

Saa sähköpostiisi kuukausittain yhteenveto parhaista koiranhoitoon liittyvistä artikkeleista, liity mukaan arvontoihin ja saa alennuksia koiratuotteista!

Scroll to Top